Verschiffung nach Süd Amerika, Montevideo Uruguay.
Verfasst: 2012-09-29 2:23:16
Hallo Überlanders .
Wir haben gerade unser Wohnmobil als Fracht nach Montevideo Uruguay verschifft.
Leider gab es für uns kein andere Weg weil das Schiff, worauf wir mitfahren sollten, 3 Wochen bevor abfahrt aus der Fahrt genommen würde.
Die Kosten waren sehr hoch, vor allem die Hafenkosten in Montevideo.
Für unser Wohnmobil von 8,5 M länge und 12 Tonne schwer waren die totale Kosten für Verschiffung € 6400,- und das ohne Hilfe von ein Custombroker.
Ich habe ein ausgebreitet Bericht und sicher für Leute die Pläne haben für Verschiffung gibt es viel Info.
Ich hätte das Bericht auch gerne Deutschsprachig auf dieser Forum angebracht aber leider ist Deutsch schreiben für uns ein Problem.
Harry war so freundlich das Bericht nach Deutsch zu übersetzen, sehe weiter.
Aenderungenwerd ich in Blau schreiben, vielleicht kann Harry das auch in Blau übernehmen.
M.fr.Gr. Joop.
joopenadriewaarheen.blogspot.com
De camper verschepen naar Zuid Amerika en diverse info.
Verscheping naar Zuid Amerika, Montevideo Uruguay.
Hallo.
Ik heb een uitgebreid verslag gemaakt over het verschepen naar Zuid Amerika en zeker voor mensen die plannen hebben voor verscheping naar Zuid Amerika staat daar veel informatie in.
Ik zie hier veel Europese campers rijden, de wegen zijn prima en je hebt hier geen 4x4 nodig, leuk als je er wel een hebt.
Wij hebben net onze camper als vracht naar Montevideo verscheept en dit viel veel duurder uit als gepland. Ruim 100% meer als waneer we waren mee gevaren. Helaas was dit voor ons niet mogelijk omdat het schip waarop we zouden meevaren, 3 weken voor vertrek uit de vaart werd genomen.
We hebben onze camper verscheept naar Zuid Amerika in augustus 2012.
Ik zal hier de nodige info over het hoe en wat en wat onze ervaringen zijn.
Het zal een lang verhaal worden maar zeker interessant voor mensen die met dezelfde plannen rondlopen.
Voor het verschepen van je camper kom je voor Zuid Amerika al snel bij Grimaldi Lines http://www.net.grimaldi.co.uk/agencyUK/ terecht voor Ro/Ro schepen of je auto moet in een container passen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De schepen varen nu om de 2 weken naar Montevideo in Uruguay, dit ligt 100 km ten noorden van Buenos Aires. De schepen gaan nog wel naar Zarate in Argentinie, maar daar op de terminal zijn geen mogelijkheden om passagiers uit te laden.
Je kunt als passagier mee aan boord, dit maakt alles veel makkelijk en goedkoper, maar je zit wel 30 dagen aan boord. Zelf meevaren is de beste optie en het is veiliger omdat je de auto in de gaten kunt houden. Je zult misschien wel een jaar van tevoren moeten boeken, zeker nu de boten maar eens in de 2 weken Montevideo aandoen.
Versturen als vracht is duur en moeizaam, we waren 6500,- € incl. kwijt voor onze 8.5 meter lange auto, dat is dus bijna 3500,- € meer als wanneer je zelf meevaart.
De kosten worden zo hoog door douanepapieren en havengelden en doordat vracht anders wordt berekend. Hou er ook altijd rekening mee dat je een brandstof opslag moet betalen van ongeveer 30% over de vrachtprijs.
Dus onze auto ging als vracht omdat onze eerst geboekte boot, waarop we zouden meevaren, doodleuk uit de vaart werd genomen door Grimaldi. Dit gebeurde 3 weken voor vertrek en er waren voor de rest van het jaar geen hutten meer vrij en wij hadden niet het geluk te worden overgeboekt naar een volgend schip zoals bij andere mensen, die ik trof hier in Montevideo, wel was gebeurd!!!!!! Een had zelfs een gratis update naar een eigenaars cabine, die wij al wel hadden betaald op het vorige schip, dus goed balen voor ons. Er mogen ook maar 12 passagiers mee aan boord, anders zou er een scheepsarts mee moeten.
Gelukkig kregen we snel ons geld terug en konden we een nieuwe boot boeken. We waren eerst nog bang dat de firma failliet zou gaan, niet ondenkbaar in deze tijd.
Als je wilt boeken kan dit bij diverse firma's, maar de boot is en blijft van Grimaldi.
Wij hebben geboekt bij Manfred Franz van http://www.mafratours.eu Hij officieel agent van Grimaldi. Hij is snel en correct en is ook actief op ons forum. Hij leest en spreekt Nederlands, wel zo handig.
Natuurlijk kan hij niet verantwoordelijk worden gehouden voor de capriolen van Grimaldi, maar ik heb wel het idee dat grote boekingsagenten wat voorrang hebben bij Grimaldi.
De mensen met 2 campers die wel waren omgeboekt hadden hun reis geregeld via Hamburg Sud.
Je kunt ook direct boeken bij Grimaldi.
Of bij http://www.seabridge-tours.de Dit is een reisbureau dat camper reizen over de gehele wereld organiseert. Ook via deze kun je je auto verschepen. Ze zijn geen officiële agent van Grimaldi maar boeken daar wel direct en zullen door grote aantallen wel goede contacten hebben.
In Nederland vind je Iris Langeveld van http://www.cargoshipcruises.nl Hiermee heeft Casper Jansen 2x verscheept.
Door allerlei problemen in deze rederijwereld bij havens en door technische problemen onderweg moet je er rekening mee houden dat het schema mooi door elkaar kan worden gegooid en is een boeking echt geen garantie dat je ook aan de overkant van de plas aankomt.
Het is daarom ook onmogelijk bijtijds je vlucht te boeken. Vertragingen van ruim week, zoals in ons geval, of ook 3 weken kunnen zo voorkomen. Ook heb ik wel verhalen gelezen dat vracht werd overgeboekt op een ander schip, zelfs tijdens de reis en de passagiers moesten gaan vliegen. Het zijn natuurlijk vrachtschepen en geen ferry boten.
Als je zelf mee vaart zul je nauwelijks problemen onder vinden om van boord te komen in Montevideo als je je papieren in orde hebt: verzekering/ paspoort/ kentekenbewijs op jouw naam.
Hou er wel rekening mee dat er een maximale leeftijd is van 70 jaar om te mogen mee varen.
Wij hebben verscheept vanaf Antwerpen. Op zich gaat dit makkelijk. Als je als vracht gaat moet je wel een tijdelijk uitvoer document van de douane overleggen. Dit regel je bij een douane expeditie http://www.gaston-schul.com Zorg voor 2 kopieën voor de douane, dan kun je er een laten afstempelen als alternatief bewijs.
Als je de auto inlevert moet hij voorzien zijn van een papier (label) met daar op je naam, rederij, hoe, wat en waarheen. Dit plak je op de voorruit. Label ook je sleutels, deze moeten in de auto achterblijven en de cabine deuren moeten beide open blijven. Vervolgens worden de auto en het chassis nummer gecontroleerd en met het volgende stempel mag je naar de poort van het haventerrein. Hier wordt hij nog opgemeten en gewogen en als dit niet klopt met wat jij hebt opgegeven is de opslag 100%.
Op het haventerrein wordt je begeleid door een auto die voor je uit rijdt naar een parkeerplek. Het is op het haventerrein verplicht om een oranje veiligheidsvest te dragen, anders kom je er niet op.
Als je de auto geparkeerd hebt rijden ze je weer terug naar de poort en kun je gaan bidden dat je auto veilig aankomt aan de andere kant van de plas.
Maak foto's van de auto vanaf 4 zijden, ook van de metertjes met de km stand en de hoeveelheid brandstof. Deze mag max een ¼ bedragen, maar ook niet te weing. Maak ook een foto van de stickers en krijtletters die ze op je auto plakken en schrijven. Wij kregen na 4 dagen een bericht waarom onze auto nog niet op de haven was, foutje in het systeem.
Maak je auto zoveel mogelijk inbraak zeker en laat niets in de cabine achter. We hebben de deurkrukken ook verwijderd en extra hangsloten op alle deuren en luiken. Aan de binnenzijde hebben we houten panelen gemonteerd voor alle ramen en het dakluik.
Ook heb ik het gaspedaal zo afgesteld dat hij max 2000 toeren p/m kan draaien, want lucht draaien doen ze natuurlijk volgas.
We hebben een GPS tracker op de auto en dus konden we zien of hij wel verladen was, ook troffen we mensen in Antwerpen die hun auto niet meer konden vinden. Ze kregen het advies om aangifte te doen bij de politie. Het zal je maar gebeuren, dan ben je wel blij met een tracker.
Haven Montevideo
Met 8 dagen vertraging kwam onze boot in Montevideo aan. Gelukkig gedurende de werkweek zodat we gelijk aan de gang konden om hem uit de haven te krijgen.
De 7 andere campers die aan boord waren met hun begeleiders rijden na een paar uurtjes zonder kosten en problemen de haven uit omdat ze worden afgehandeld als ferry overtocht vanuit Europa, maar voor ons moet het werk nu beginnen.
Als eerste met de bill off loading naar de scheepsagent van Grimaldi, de firma M.H.S.A Customer Service. Zeer net en behulpzaam. Hier moest eerst Administrative Fees, 169,- Us$, Operative Fees 550,- Us$ (Reception, handling, transfer, gate in & out) betaald worden waar na we de release papieren ontvingen waar we mee naar de Douane konden. Hier troffen we helaas een bitch van een vrouw die ons vertelde dat we ook een custom broker nodig hadden. En dat we problemen zouden hebben met onze inventaris en de motorfiets achterop.
We hadden van M.H.S.A een adressenlijst met daarop wel 300 custom brokers gekregen en er diverse al een mailtje gestuurd, maar we ontvingen geen reactie terug, w.s omdat we het in het Engels hadden opgesteld. Prijzen hadden we al wel vernomen, het zou wel zo'n 1000,- Us$ kunnen zijn. Nou we raakten al aardig in paniek. En we willen toch proberen hem zonder custom broker uit de haven te krijgen.
We hebben een inventarislijst gemaakt in het Spaans met meer dan 100 spullen er op. De volgende dag naar Migration voor een of ander officieel papier waarmee we in Uruguay rond mogen rijden. Toen met knikkende knieen weer naar kantoor 227 van de douane. Is gelukkig dat mens er niet en een andere, wel vriendelijke ambtenaar, neemt onze papieren in ontvangst en gaat er mee aan de gang. Wij duimend wachten op het bankje in de gang en na een uurtje: ja, de papieren zijn allemaal in orde en ingevoerd in het systeem. Nu moeten we naar de havenautoriteit N.P A. om daar een havenbelasting te betalen?? Een aardige jongeman helpt ons: hoe zwaar is de auto 12 ton. Dat is dan 120,- Us$ per ton dus nogmaals 1440,- Us$. Ik begrijp niet waarom we dit nu weer moeten betalen, het is geen import maar een tijdelijke import. Ik neem contact op met onze haven agent en deze bevestigt dat deze haven belasting wel moet worden betaald.
Met wat aanpassen van de gewichten betalen we een lager bedrag.
We betalen want we willen ons huis terug en zien geen uitweg uit deze ambtelijke mallemolen.
Van onze haven agent krijgen we speciale passen om het haventerein op te komen en ja, daar vinden we onze Turtle, gelukkig niet met zijn poten in de lucht maar op alle banden en in dezelfde staat als waarin we hem hebben ingeleverd.We springen een gat in de lucht. Er moeten nog 3 hindernissen genomen worden op het haven terrein, maar we rijden om 17.00 uur de poort uit. Wat een opluchting, eindelijk ons huis terug en weer een eigen bed. Wat zijn we blij.
Dus zoals je ziet waren de kosten zonder custom broker al 2160,- Us$ en als we een broker hadden genomen waren daar nog waarschijnlijk 1000,- Us$ bij gekomen, een heel ander bedrag als de 300,- Us$ die Manfred van Mafratous ons had gemaild.
Dus je camper als vracht versturen met alle nog te betalen havengelden is erg duur. In ons geval dus bijna 6400,- €, echt belachelijk. Terwijl hij op de boot waarop we zelf mee zouden varen 3050,- € zou hebben gekost voor een 8.5 meter lange camper.
Hierbij komen dan nog alle extra kosten van douane export papieren en van het naar de haven brengen en weer retour naar je huis, de vluchten en de hotelkosten.
Ons advies is: zorg, als je toch als vracht moet versturen, dat je een all in prijs krijgt en laat je auto door een agent uit de haven halen. Stap pas op het vliegtuig als je auto uit het haventerrein is.
Verzekeringen:
Je kunt je auto tijdens de overtocht verzekeren tegen totaal schade. Dit houdt in dat als hij verloren gaat of de schade hoger is als het verzekerde bedrag, je het verzekerde bedrag krijgt uitgekeerd. Ook is deze verzekering van toepassing bij een evt. berging want daar ben je ook nog verantwoordelijk voor.
We hebben hem verzekerd bij http://www.onlinecargoinsurance.com Dit ging makkelijk per mail, voor 50.000,- € waarde betaalden we 80,- € premie.
Een full casco is erg duur en je auto moet op de haven worden getaxeerd, dit schijnt al 1000,-€ te kosten volgens de verzekeraar en dan nog de premie.
Je zult je auto verzekering voor Zuid Amerika van te voren moeten regelen anders kunnen er problemen zijn om de auto uit de haven van aankomst te krijgen.
Ik vond een goed adres van een ex-overlander die nu een boerderij heeft in Patagonie. Hij bemiddelt in de verzekering en hij heeft al 100 voertuigen op zijn naam verzekerd. Deze verzekering is voor de volgende landen geldig: Argentinie/Brasilie/Paraguay/Uruguay/Chili/Bolivie.
Hij vraagt 50,- € bemiddelingskosten per polis, ook bij een verlenging. Je kunt gewoon geld overboeken in Euro's naar Duitsland. Kosten voor onze DAF van 12 ton 280,- € voor 6 maanden en de motor Yamaha 600cc 170,- € incl. de bemiddelingskosten.
Hij kan je altijd helpen bij problemen en is ook een steunpunt voor overlanders.
Je vind Klaus op http://www.abgefahren.info/?page_id=54
In Nederland kun je terecht bij Alessie http://www.alessie.com/nederlands/ of bij de hr Nowag in Duitsland nowag@t-online.de
Reisverzekering:
Omdat je meestal lang onderweg bent moet je een aangepaste verzekering vinden.
Bij FBTO reisverzekeringen kun je voor een jaar verzekeren met wereld dekking en ze hebben een betaalbare annuleringsverzekering die je bij de reisverzekering als module mee kunt verzekeren.
Ik heb gebeld en mijn camper viel ook onder de annulering bij verschepen omdat het een gecombineerde reis was. Bij de Europeesche heb ik daar eerder veel problemen mee gehad.
Als je echt lang gaat is de optie http://www.johoinsurances.nl Wel een andere prijsklasse maar je kunt hier tot 4 jaar continu op reis. Ook zijn ze een van de weinigen die risico verhoogde landen met een negatief reisadvies mee verzekeren.
Vluchten:
Het boeken voordat je auto op de boot staat of uit de haven is een risico.
We zijn eerst naar Buenos Aires gevlogen omdat we daar naartoe een betaalbare enkele reis vonden voor 700,- € met Argentina Air, van Amsterdam via Madrid naar Buenos Aires, 17.30 uur reistijd. Soms kan het moeilijk zijn om met enkele reis te vliegen, maar we hadden geen problemen.
De overtocht van BsAs naar Montevideo hebben we per boot gemaakt. http://www.buquebus.com/BQBWebV2/web/Home hier kun je online boeken, de overtocht is 3 uur met een snelboot kost 60,- € p/p.
Geld tips:
Let goed op je geld, onze portefeuille is gerold, maar gelukkig had ik er geen papieren in zitten en alleen wat geld.
BsAs is een grote stad,10 miljoen inwoners. We hebben er paar dagen doorgebracht, maar ons hart is er niet sneller van gaan kloppen. Het is erg duur en ze hebben een mega crisis op dit moment.
Het geld mag het land niet uit en niemand kan aan Dollars of Euro's komen, dus is er op dit moment een bloeiende parallel markt waar je 30+ % krijgt voor je Dollars in plaats van 4.5 Peso's tot 6.4. Ja dat maakt leven hier wel wat aantrekkelijker.
Op deze link vind je de parallel markt prijs http://dolarblue.net
Via deze link kun je geld via je Visacard om wisselen naar Peso's https://www.xoom.com/argentina/fees Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het ziet er goed uit.
Kijk wel uit voor vals geld. Je zult zien dat elke briefje wordt gecontroleerd als je het uitgeeft.
Begeef je je op de parallel markt, weet wat je doet en kijk uit. Waarschijnlijk heb je als overlander al wat ervaring op gedaan in diverse landen. Op deze link vind je een goede info over het herkennen van vals geld, ook een fluoriserende lamp voor vals geld kan een uitkomst zijn. http://www.dolaraldia.com/dolarfalso/
Uruguay is zo'n beetje het finacieele Zwitserland van Zuid Amerika, dus ook zeker Europeesche prijzen. De stad is wel kleinschaliger als BsAs en ligt mooi langs de rivier de Plate. Ook hier is vals geld maar geen parallel markt dus het beste is hier om te pinnen uit de automaat met je Visacard, je kunt kiezen voor Us$ of de $Uy (Peso).
Overlander steunpunt is Michael http://uruguay-trip.com Hij is een Duitser die hier in december 2011 is komen wonen. Hij vind het leuk om overlanders te helpen. Hij heeft een boerderij gekocht in de Pampa aan de rand van Montevideo. Er staan bij hem nu al 10 voertuigen. Als je hier aankomt kun je bij hem kamperen en alles in orde brengen voor je reis. Ook is Uruguay een van de weinige landen waar je de auto of motor 1 jaar kunt laten staan als je terug moet naar Europa.
Hij zal binnenkort wel een Zuid Amerika forum starten, internet is zijn werk.
Ook vind je wel info op het http://panamericanaforum.org/
Brandstof:
Prijzen zijn in Uruguay hoog, kijk op deze link voor prijzen http://chartsbin.com/view/1128
Ook vind je verschillende kwaliteiten, hou er rekening mee dat als je meer zwavel in de brandstof hebt, je vaker olie moet verversen. In plantaardige olieen zit geen zwavel.
Invoer onderdelen:
Dit is een ramp, zeker in Argentinie en Uruguay. Je zult het zelf af moeten halen en door de douane zien te krijgen en hou rekening met 60% in voerrechten, ook al is het voor je eigen auto met een buitenlands kenteken.
Chili is het beste land om onderdelen naar te verschepen. Op de zeer goede site van Dave en Rose vind je veel info. http://www.nessiesadventures.com/PREPARATION.html
See you in Zuid Amerika.
Gr. van Joop en Adrie.
joopenadriewaarheen.blogspot.com
Wir haben gerade unser Wohnmobil als Fracht nach Montevideo Uruguay verschifft.
Leider gab es für uns kein andere Weg weil das Schiff, worauf wir mitfahren sollten, 3 Wochen bevor abfahrt aus der Fahrt genommen würde.
Die Kosten waren sehr hoch, vor allem die Hafenkosten in Montevideo.
Für unser Wohnmobil von 8,5 M länge und 12 Tonne schwer waren die totale Kosten für Verschiffung € 6400,- und das ohne Hilfe von ein Custombroker.
Ich habe ein ausgebreitet Bericht und sicher für Leute die Pläne haben für Verschiffung gibt es viel Info.
Ich hätte das Bericht auch gerne Deutschsprachig auf dieser Forum angebracht aber leider ist Deutsch schreiben für uns ein Problem.
Harry war so freundlich das Bericht nach Deutsch zu übersetzen, sehe weiter.
Aenderungenwerd ich in Blau schreiben, vielleicht kann Harry das auch in Blau übernehmen.
M.fr.Gr. Joop.
joopenadriewaarheen.blogspot.com
De camper verschepen naar Zuid Amerika en diverse info.
Verscheping naar Zuid Amerika, Montevideo Uruguay.
Hallo.
Ik heb een uitgebreid verslag gemaakt over het verschepen naar Zuid Amerika en zeker voor mensen die plannen hebben voor verscheping naar Zuid Amerika staat daar veel informatie in.
Ik zie hier veel Europese campers rijden, de wegen zijn prima en je hebt hier geen 4x4 nodig, leuk als je er wel een hebt.
Wij hebben net onze camper als vracht naar Montevideo verscheept en dit viel veel duurder uit als gepland. Ruim 100% meer als waneer we waren mee gevaren. Helaas was dit voor ons niet mogelijk omdat het schip waarop we zouden meevaren, 3 weken voor vertrek uit de vaart werd genomen.
We hebben onze camper verscheept naar Zuid Amerika in augustus 2012.
Ik zal hier de nodige info over het hoe en wat en wat onze ervaringen zijn.
Het zal een lang verhaal worden maar zeker interessant voor mensen die met dezelfde plannen rondlopen.
Voor het verschepen van je camper kom je voor Zuid Amerika al snel bij Grimaldi Lines http://www.net.grimaldi.co.uk/agencyUK/ terecht voor Ro/Ro schepen of je auto moet in een container passen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De schepen varen nu om de 2 weken naar Montevideo in Uruguay, dit ligt 100 km ten noorden van Buenos Aires. De schepen gaan nog wel naar Zarate in Argentinie, maar daar op de terminal zijn geen mogelijkheden om passagiers uit te laden.
Je kunt als passagier mee aan boord, dit maakt alles veel makkelijk en goedkoper, maar je zit wel 30 dagen aan boord. Zelf meevaren is de beste optie en het is veiliger omdat je de auto in de gaten kunt houden. Je zult misschien wel een jaar van tevoren moeten boeken, zeker nu de boten maar eens in de 2 weken Montevideo aandoen.
Versturen als vracht is duur en moeizaam, we waren 6500,- € incl. kwijt voor onze 8.5 meter lange auto, dat is dus bijna 3500,- € meer als wanneer je zelf meevaart.
De kosten worden zo hoog door douanepapieren en havengelden en doordat vracht anders wordt berekend. Hou er ook altijd rekening mee dat je een brandstof opslag moet betalen van ongeveer 30% over de vrachtprijs.
Dus onze auto ging als vracht omdat onze eerst geboekte boot, waarop we zouden meevaren, doodleuk uit de vaart werd genomen door Grimaldi. Dit gebeurde 3 weken voor vertrek en er waren voor de rest van het jaar geen hutten meer vrij en wij hadden niet het geluk te worden overgeboekt naar een volgend schip zoals bij andere mensen, die ik trof hier in Montevideo, wel was gebeurd!!!!!! Een had zelfs een gratis update naar een eigenaars cabine, die wij al wel hadden betaald op het vorige schip, dus goed balen voor ons. Er mogen ook maar 12 passagiers mee aan boord, anders zou er een scheepsarts mee moeten.
Gelukkig kregen we snel ons geld terug en konden we een nieuwe boot boeken. We waren eerst nog bang dat de firma failliet zou gaan, niet ondenkbaar in deze tijd.
Als je wilt boeken kan dit bij diverse firma's, maar de boot is en blijft van Grimaldi.
Wij hebben geboekt bij Manfred Franz van http://www.mafratours.eu Hij officieel agent van Grimaldi. Hij is snel en correct en is ook actief op ons forum. Hij leest en spreekt Nederlands, wel zo handig.
Natuurlijk kan hij niet verantwoordelijk worden gehouden voor de capriolen van Grimaldi, maar ik heb wel het idee dat grote boekingsagenten wat voorrang hebben bij Grimaldi.
De mensen met 2 campers die wel waren omgeboekt hadden hun reis geregeld via Hamburg Sud.
Je kunt ook direct boeken bij Grimaldi.
Of bij http://www.seabridge-tours.de Dit is een reisbureau dat camper reizen over de gehele wereld organiseert. Ook via deze kun je je auto verschepen. Ze zijn geen officiële agent van Grimaldi maar boeken daar wel direct en zullen door grote aantallen wel goede contacten hebben.
In Nederland vind je Iris Langeveld van http://www.cargoshipcruises.nl Hiermee heeft Casper Jansen 2x verscheept.
Door allerlei problemen in deze rederijwereld bij havens en door technische problemen onderweg moet je er rekening mee houden dat het schema mooi door elkaar kan worden gegooid en is een boeking echt geen garantie dat je ook aan de overkant van de plas aankomt.
Het is daarom ook onmogelijk bijtijds je vlucht te boeken. Vertragingen van ruim week, zoals in ons geval, of ook 3 weken kunnen zo voorkomen. Ook heb ik wel verhalen gelezen dat vracht werd overgeboekt op een ander schip, zelfs tijdens de reis en de passagiers moesten gaan vliegen. Het zijn natuurlijk vrachtschepen en geen ferry boten.
Als je zelf mee vaart zul je nauwelijks problemen onder vinden om van boord te komen in Montevideo als je je papieren in orde hebt: verzekering/ paspoort/ kentekenbewijs op jouw naam.
Hou er wel rekening mee dat er een maximale leeftijd is van 70 jaar om te mogen mee varen.
Wij hebben verscheept vanaf Antwerpen. Op zich gaat dit makkelijk. Als je als vracht gaat moet je wel een tijdelijk uitvoer document van de douane overleggen. Dit regel je bij een douane expeditie http://www.gaston-schul.com Zorg voor 2 kopieën voor de douane, dan kun je er een laten afstempelen als alternatief bewijs.
Als je de auto inlevert moet hij voorzien zijn van een papier (label) met daar op je naam, rederij, hoe, wat en waarheen. Dit plak je op de voorruit. Label ook je sleutels, deze moeten in de auto achterblijven en de cabine deuren moeten beide open blijven. Vervolgens worden de auto en het chassis nummer gecontroleerd en met het volgende stempel mag je naar de poort van het haventerrein. Hier wordt hij nog opgemeten en gewogen en als dit niet klopt met wat jij hebt opgegeven is de opslag 100%.
Op het haventerrein wordt je begeleid door een auto die voor je uit rijdt naar een parkeerplek. Het is op het haventerrein verplicht om een oranje veiligheidsvest te dragen, anders kom je er niet op.
Als je de auto geparkeerd hebt rijden ze je weer terug naar de poort en kun je gaan bidden dat je auto veilig aankomt aan de andere kant van de plas.
Maak foto's van de auto vanaf 4 zijden, ook van de metertjes met de km stand en de hoeveelheid brandstof. Deze mag max een ¼ bedragen, maar ook niet te weing. Maak ook een foto van de stickers en krijtletters die ze op je auto plakken en schrijven. Wij kregen na 4 dagen een bericht waarom onze auto nog niet op de haven was, foutje in het systeem.
Maak je auto zoveel mogelijk inbraak zeker en laat niets in de cabine achter. We hebben de deurkrukken ook verwijderd en extra hangsloten op alle deuren en luiken. Aan de binnenzijde hebben we houten panelen gemonteerd voor alle ramen en het dakluik.
Ook heb ik het gaspedaal zo afgesteld dat hij max 2000 toeren p/m kan draaien, want lucht draaien doen ze natuurlijk volgas.
We hebben een GPS tracker op de auto en dus konden we zien of hij wel verladen was, ook troffen we mensen in Antwerpen die hun auto niet meer konden vinden. Ze kregen het advies om aangifte te doen bij de politie. Het zal je maar gebeuren, dan ben je wel blij met een tracker.
Haven Montevideo
Met 8 dagen vertraging kwam onze boot in Montevideo aan. Gelukkig gedurende de werkweek zodat we gelijk aan de gang konden om hem uit de haven te krijgen.
De 7 andere campers die aan boord waren met hun begeleiders rijden na een paar uurtjes zonder kosten en problemen de haven uit omdat ze worden afgehandeld als ferry overtocht vanuit Europa, maar voor ons moet het werk nu beginnen.
Als eerste met de bill off loading naar de scheepsagent van Grimaldi, de firma M.H.S.A Customer Service. Zeer net en behulpzaam. Hier moest eerst Administrative Fees, 169,- Us$, Operative Fees 550,- Us$ (Reception, handling, transfer, gate in & out) betaald worden waar na we de release papieren ontvingen waar we mee naar de Douane konden. Hier troffen we helaas een bitch van een vrouw die ons vertelde dat we ook een custom broker nodig hadden. En dat we problemen zouden hebben met onze inventaris en de motorfiets achterop.
We hadden van M.H.S.A een adressenlijst met daarop wel 300 custom brokers gekregen en er diverse al een mailtje gestuurd, maar we ontvingen geen reactie terug, w.s omdat we het in het Engels hadden opgesteld. Prijzen hadden we al wel vernomen, het zou wel zo'n 1000,- Us$ kunnen zijn. Nou we raakten al aardig in paniek. En we willen toch proberen hem zonder custom broker uit de haven te krijgen.
We hebben een inventarislijst gemaakt in het Spaans met meer dan 100 spullen er op. De volgende dag naar Migration voor een of ander officieel papier waarmee we in Uruguay rond mogen rijden. Toen met knikkende knieen weer naar kantoor 227 van de douane. Is gelukkig dat mens er niet en een andere, wel vriendelijke ambtenaar, neemt onze papieren in ontvangst en gaat er mee aan de gang. Wij duimend wachten op het bankje in de gang en na een uurtje: ja, de papieren zijn allemaal in orde en ingevoerd in het systeem. Nu moeten we naar de havenautoriteit N.P A. om daar een havenbelasting te betalen?? Een aardige jongeman helpt ons: hoe zwaar is de auto 12 ton. Dat is dan 120,- Us$ per ton dus nogmaals 1440,- Us$. Ik begrijp niet waarom we dit nu weer moeten betalen, het is geen import maar een tijdelijke import. Ik neem contact op met onze haven agent en deze bevestigt dat deze haven belasting wel moet worden betaald.
Met wat aanpassen van de gewichten betalen we een lager bedrag.
We betalen want we willen ons huis terug en zien geen uitweg uit deze ambtelijke mallemolen.
Van onze haven agent krijgen we speciale passen om het haventerein op te komen en ja, daar vinden we onze Turtle, gelukkig niet met zijn poten in de lucht maar op alle banden en in dezelfde staat als waarin we hem hebben ingeleverd.We springen een gat in de lucht. Er moeten nog 3 hindernissen genomen worden op het haven terrein, maar we rijden om 17.00 uur de poort uit. Wat een opluchting, eindelijk ons huis terug en weer een eigen bed. Wat zijn we blij.
Dus zoals je ziet waren de kosten zonder custom broker al 2160,- Us$ en als we een broker hadden genomen waren daar nog waarschijnlijk 1000,- Us$ bij gekomen, een heel ander bedrag als de 300,- Us$ die Manfred van Mafratous ons had gemaild.
Dus je camper als vracht versturen met alle nog te betalen havengelden is erg duur. In ons geval dus bijna 6400,- €, echt belachelijk. Terwijl hij op de boot waarop we zelf mee zouden varen 3050,- € zou hebben gekost voor een 8.5 meter lange camper.
Hierbij komen dan nog alle extra kosten van douane export papieren en van het naar de haven brengen en weer retour naar je huis, de vluchten en de hotelkosten.
Ons advies is: zorg, als je toch als vracht moet versturen, dat je een all in prijs krijgt en laat je auto door een agent uit de haven halen. Stap pas op het vliegtuig als je auto uit het haventerrein is.
Verzekeringen:
Je kunt je auto tijdens de overtocht verzekeren tegen totaal schade. Dit houdt in dat als hij verloren gaat of de schade hoger is als het verzekerde bedrag, je het verzekerde bedrag krijgt uitgekeerd. Ook is deze verzekering van toepassing bij een evt. berging want daar ben je ook nog verantwoordelijk voor.
We hebben hem verzekerd bij http://www.onlinecargoinsurance.com Dit ging makkelijk per mail, voor 50.000,- € waarde betaalden we 80,- € premie.
Een full casco is erg duur en je auto moet op de haven worden getaxeerd, dit schijnt al 1000,-€ te kosten volgens de verzekeraar en dan nog de premie.
Je zult je auto verzekering voor Zuid Amerika van te voren moeten regelen anders kunnen er problemen zijn om de auto uit de haven van aankomst te krijgen.
Ik vond een goed adres van een ex-overlander die nu een boerderij heeft in Patagonie. Hij bemiddelt in de verzekering en hij heeft al 100 voertuigen op zijn naam verzekerd. Deze verzekering is voor de volgende landen geldig: Argentinie/Brasilie/Paraguay/Uruguay/Chili/Bolivie.
Hij vraagt 50,- € bemiddelingskosten per polis, ook bij een verlenging. Je kunt gewoon geld overboeken in Euro's naar Duitsland. Kosten voor onze DAF van 12 ton 280,- € voor 6 maanden en de motor Yamaha 600cc 170,- € incl. de bemiddelingskosten.
Hij kan je altijd helpen bij problemen en is ook een steunpunt voor overlanders.
Je vind Klaus op http://www.abgefahren.info/?page_id=54
In Nederland kun je terecht bij Alessie http://www.alessie.com/nederlands/ of bij de hr Nowag in Duitsland nowag@t-online.de
Reisverzekering:
Omdat je meestal lang onderweg bent moet je een aangepaste verzekering vinden.
Bij FBTO reisverzekeringen kun je voor een jaar verzekeren met wereld dekking en ze hebben een betaalbare annuleringsverzekering die je bij de reisverzekering als module mee kunt verzekeren.
Ik heb gebeld en mijn camper viel ook onder de annulering bij verschepen omdat het een gecombineerde reis was. Bij de Europeesche heb ik daar eerder veel problemen mee gehad.
Als je echt lang gaat is de optie http://www.johoinsurances.nl Wel een andere prijsklasse maar je kunt hier tot 4 jaar continu op reis. Ook zijn ze een van de weinigen die risico verhoogde landen met een negatief reisadvies mee verzekeren.
Vluchten:
Het boeken voordat je auto op de boot staat of uit de haven is een risico.
We zijn eerst naar Buenos Aires gevlogen omdat we daar naartoe een betaalbare enkele reis vonden voor 700,- € met Argentina Air, van Amsterdam via Madrid naar Buenos Aires, 17.30 uur reistijd. Soms kan het moeilijk zijn om met enkele reis te vliegen, maar we hadden geen problemen.
De overtocht van BsAs naar Montevideo hebben we per boot gemaakt. http://www.buquebus.com/BQBWebV2/web/Home hier kun je online boeken, de overtocht is 3 uur met een snelboot kost 60,- € p/p.
Geld tips:
Let goed op je geld, onze portefeuille is gerold, maar gelukkig had ik er geen papieren in zitten en alleen wat geld.
BsAs is een grote stad,10 miljoen inwoners. We hebben er paar dagen doorgebracht, maar ons hart is er niet sneller van gaan kloppen. Het is erg duur en ze hebben een mega crisis op dit moment.
Het geld mag het land niet uit en niemand kan aan Dollars of Euro's komen, dus is er op dit moment een bloeiende parallel markt waar je 30+ % krijgt voor je Dollars in plaats van 4.5 Peso's tot 6.4. Ja dat maakt leven hier wel wat aantrekkelijker.
Op deze link vind je de parallel markt prijs http://dolarblue.net
Via deze link kun je geld via je Visacard om wisselen naar Peso's https://www.xoom.com/argentina/fees Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het ziet er goed uit.
Kijk wel uit voor vals geld. Je zult zien dat elke briefje wordt gecontroleerd als je het uitgeeft.
Begeef je je op de parallel markt, weet wat je doet en kijk uit. Waarschijnlijk heb je als overlander al wat ervaring op gedaan in diverse landen. Op deze link vind je een goede info over het herkennen van vals geld, ook een fluoriserende lamp voor vals geld kan een uitkomst zijn. http://www.dolaraldia.com/dolarfalso/
Uruguay is zo'n beetje het finacieele Zwitserland van Zuid Amerika, dus ook zeker Europeesche prijzen. De stad is wel kleinschaliger als BsAs en ligt mooi langs de rivier de Plate. Ook hier is vals geld maar geen parallel markt dus het beste is hier om te pinnen uit de automaat met je Visacard, je kunt kiezen voor Us$ of de $Uy (Peso).
Overlander steunpunt is Michael http://uruguay-trip.com Hij is een Duitser die hier in december 2011 is komen wonen. Hij vind het leuk om overlanders te helpen. Hij heeft een boerderij gekocht in de Pampa aan de rand van Montevideo. Er staan bij hem nu al 10 voertuigen. Als je hier aankomt kun je bij hem kamperen en alles in orde brengen voor je reis. Ook is Uruguay een van de weinige landen waar je de auto of motor 1 jaar kunt laten staan als je terug moet naar Europa.
Hij zal binnenkort wel een Zuid Amerika forum starten, internet is zijn werk.
Ook vind je wel info op het http://panamericanaforum.org/
Brandstof:
Prijzen zijn in Uruguay hoog, kijk op deze link voor prijzen http://chartsbin.com/view/1128
Ook vind je verschillende kwaliteiten, hou er rekening mee dat als je meer zwavel in de brandstof hebt, je vaker olie moet verversen. In plantaardige olieen zit geen zwavel.
Invoer onderdelen:
Dit is een ramp, zeker in Argentinie en Uruguay. Je zult het zelf af moeten halen en door de douane zien te krijgen en hou rekening met 60% in voerrechten, ook al is het voor je eigen auto met een buitenlands kenteken.
Chili is het beste land om onderdelen naar te verschepen. Op de zeer goede site van Dave en Rose vind je veel info. http://www.nessiesadventures.com/PREPARATION.html
See you in Zuid Amerika.
Gr. van Joop en Adrie.
joopenadriewaarheen.blogspot.com